Intensiv aktivitet på Armémuseum

Som de flesta av er känner till är det nu på fredag den 9 april 2010 sjuttio år sedan våra grannländer Danmark och Norge invaderades av Tyskland. Av den anledningen bjuder vi till temdag söndagen den 11 april:

Kl 11.30 Danmark – det föreberedda nederlaget. Föredrag m Thomas Roth, 1:e intendent, Armémuseum.
Kl 13.00 Specialvisning på temat 40-tal inkluderande beredskapsschlagers.
Kl 14.00 Anfallet mot Norge – överraskningens betydelse. Föredrag med Niklas Zetterling, militärhistoriker och författare.
Kl 15.30 Filmvisning: Max Manus. Max Manus var norsk motståndsman under den tyska ockupationen av Norge. Tillsammans med likasinnade genomför han med livet som insats farliga underjordiska operationer. Bland annat innebär det att han spränger tyska båtar och sprider antinazistisk propaganda. Nazisterna är dem på spåren, torterar och dödar flera motståndsmän, men Max Manus lycka shålla sig undan.
Entré till hela dagen 75 kr.

Besöksadress: Riddargatan 13
Tfn 08 51 95 63 42 Fax 08 662 68 31 Mobil 0709 75 68 81

Kammarspelet Poppea av Ingun Bjørnsgaard

Norska koreografen Ingun Bjørnsgaard gästar stockholm och Moderna Dansteatern och med anledning av det vill vi gärna bjuda in er i svensk-norska föreningen att se föreställningen till halva priset.  Med Vänlig Hälsning Maria L Bovin, tfn +46 (0)8611 38 42 alt. +46 (0)730 60 77 76

Vi är tillbaka på Skeppsholmen igen och fyller huset med danskonst!

Se det hyllade kammarspelet Poppea av Ingun Bjørnsgaard – ett helaftonsverk inspirerat av Montiverdis opera med samma namn. Premiär: 11 april kl. 16.00, Spelas även: 12 april kl. 19,00.

Poppea är den antika kvinnan som mot alla odds lyckades avancera upp till tronen i Rom och bli kejsaren Neros hustru. På 1600-talet skrev Montiverdi en opera om hennes historia. Nu är det dags för den norska koreografen Ingun Bjørnsgaard att ta sig an denna starka kvinnogestalt.Se föreställningen för 100 kr (ord.pris 200kr). Boka din biljett på www.modernadansteatern.se och uppge kod OPERA. Erbjudandet gäller endast vid bokning via internet.

Med operan som fond och med Montiverdis originalmusik, kombinerad med nyskriven elektronika, skapar hon ett drama där inget längre är säkert. Spelreglerna skrivs om, könskategorierna kolliderar, byter plats och luckras upp.

Föreställningen presenteras av turnéslingan Tre Scener – ett samarbete mellan Moderna Dansteatern, Atalante och Dansstationen.Tre Scener 2010 goes Nordic med stöd av Nordisk Kulturfond