No More Lullabies med Ane Brun

Konsert med bland andra den norska sångerskan Ane Brun, den 18-19 aug kl. 19, Vitabergsparken
Ca 2 tim.
Vi berörs alla av hur klimatet på vår jord förändras. På många ställen drabbas människor redan i dag.
Alla reagerar vi olika på det som händer. Kämparvilja, ångest, ignorans och förnekelse är några av de
känslor som drabbar oss. No More Lullabies vill att vi vågar prata om hur vi känner inför vår ovissa
framtid.
Flera av Sveriges mest intressanta artister kommer att, med hjälp av musik och poesi, under två
kvällar i augusti inspirera till samtal – bortom politisk retorik, försvarsreaktioner och egenintressen.
Samtalen kommer förhoppningsvis att leda till att klimathotet blir något som vi oftare väljer att tänka
på i vår vardag och som därigenom också får oss att handla.
Det råder samsyn om att vi inte har mycket tid kvar för att vända den negativa klimatutvecklingen.
Det är sent, men inte för sent. Historien visar att människan är en otroligt handlingskraftig varelse då
omedelbara hot är uppenbara – men bara om hoten tas på allvar. Vi behöver inga flera vaggvisor.
No More Lullabies är ett långsiktigt projekt vars initiativtagare är Ane Brun. Syftet är att inspirera till
samtal om klimatfrågan. Den första No More Lullabies konserten arrangerades på Södra Teatern
2009 för att skapa uppmärksamhet kring International Day of Climate Action. Då uppträdde bland
andra Robyn, Nina Ramsby och Benny Andersson.
Medverkande: Ane Brun, Bob Hansson, Asha Ali, Emil Jensen, Jennie Abrahamsson, Rebekka
Karijord, Dag för Dag, Wendy McNeill, The Tiny, Nina Kinert, Elin Ruth Sigvardsson, Waterkings
m fl.
Mer om projektet: www.nomorelullabies.org
Mer om Ane Brun: www.anebrun.com
Läs mer om Tällberg Foundation: www.tallbergfoundation.org
I samarbete med Tällberg Foundation.
Tack till Norges ambassad

FOSSE GÅNGER TVÅ (DRÖM OM HÖSTEN & DÖDSVARIATIONER)

jag vill gärna informera om en teaterpremiär, som jag tror skulle intressera era medlemmar. Dessutom kommer jag med en rabatt också J. Nu på onsdag den 18 augusti är det premiär på den norske dramatikern Jon Fosses Dröm om hösten och Dödsvariationer, två pjäser som sällan spelats i Sverige. Fosse tilldelas i år Ibsenpriset på 2.5 miljoner norska kronor och är en av värdens just nu mest spelade dramatiker.

Han lämnar sällan sin publik oberörd. Regissör för denna dubbelföreställning är ingen mindre än Rickard Günther. Han var med och startade den banbrytande Teater Galeasen och har rönt stor uppmärksamhet för sina uppsättningar på bland annat Stockholms Stadsteater.

FOSSE GÅNGER TVÅ
(DRÖM OM HÖSTEN & DÖDSVARIATIONER)
av JON FOSSE

REGI – RICKARD GÜNTHER

”Dröm om hösten” och ”Dödsvariationer” är två drömspelsliknande pjäser där gränsen mellan tid och rum är diffus. Fosse tar sig an de stora frågorna kring livet och döden – alltings förgänglighet och vår önskan att leva och förstå.

Onsdag 18 augusti kl. 19.00 (PREMIÄR)
Torsdag 19 augusti kl. 19.00
Fredag 20 augusti kl. 19.00
Lördag 21 augusti kl. 19.00
Söndag 22 augusti kl. 15.00 och kl. 19.00

Var: Folkkulturcentrum – Medborgarhuset – Artemisgatan 19 i Hjorthagen
T-bana till Ropsten (uppgång Hjorthagen) gå till höger efter spärrarna – vi finns intill T-baneuppgången
Restid från T-centralen 8 minuter
Pris: För medlemmar i Svensk-Norska föreningen 130kr. Ord. pris: 150 kronor.

Biljettbokning: www.folkkulturcentrum.se eller på 08-611 55 02
Föreställningens längd: Cirka 2.5 timmar med paus (kafé/bar finns)

För mer info kontakta mig, katarina@atrstockholm.se 0739-301065

Landskamper i humor mellan Norge och Sverige

För andra året är rad är dags för ”Stockholm Comedy Festival” vilket även betyder landskamper i humor mellan Norge och Sverige.

Två stycken blir det! Den första äger rum fredag den 3 september kl 20:00-21:30 på Södra teaterns Stora Scen och då har vi äran att presentera: Terje Sporsem, Jonas Kinge Bergeland och Jonna Stöme från Norge som möter svenskarna David Batra, Ann Westin och Mårten Andersson.

Lördag den 4 sep kl 20:00-21:30 är det dags för omgång nummer två och på Södra Teaterns Stora Scen  möter vi samma norrmän men svenskarna som de möter denna gång är Johan Glans, Ann Westin och Mårten Andersson.

Läs mer om festivalen på www.stockholmcomedyfestival.se

Svenska Norgehjälpen – En folkrörelse för ett broderfolk i nöd

Samtidshistoria från ofärdsår – hävstång för undervisning i dag?

Norge är ett rikt land tack vare stora naturresurser av olja och gas. Annorlunda var det för 65-70 år sedan. Då var Norge ockuperat, exploaterat och fattigt. Få länder blev så plundrade av Nazi-Tyskland, räknat per invånare. Barn led av undernäring och hungersnöd hotade.

Detta är anslaget till ett kunskapsprojekt på Mälsåkers slott på Selaön i Mälaren. En utställning berättar om Svenska Norgehjälpen, som startade det mörka krigsåret 1942. Ett syfte är att väcka debatt och skapa opinion i nutida samhällsfrågor om flykting- och främlingskap.

Du är välkommen till ett seminarium på Mälsåkers slott

torsdag 16 september kl 10 – 16. Främsta målgrupper är lärare, lärarstudenter, opinionsbildare och föreningsmedlemmar med intresse för pedagogik och svensk-norsk samtidshistoria.

Obs! Max 120 deltagare och förhandsanmälan senast 9 sept.

Svenska Norgehjälpen är ett projekt inom den ideella Föreningen Mälsåkers Framtid, som fått förtroendet att driva turism och programverksamhet på slottet. Mälsåker är ett vackert slott från Sveriges stormaktstid, köptes under andra världskriget av norska staten för träning av ”polistrupper”, och donerades på 1950-talet till svenska staten.

Seminariet är kostnadsfritt och arrangeras i samverkan med Föreningen Norden, Svensk-norska föreningen i Stockholm, Norsk-svensk forening i Oslo och med stöd av en rad sponsorer, bl.a. Norges ambassad.

För mer information se www.svenskesuppe.se och www.malsaker.nu !

PROGRAM för seminariet om Svenska Norgehjälpen 16 sept:

Kl 09 – 10

Morgonfika i ”Bertas Kafé” och förhandstitt på utställningen i slottets bottenvåning där norska militären hade sin bataljonsexpedition 1943-45.

Kl 10

Samling i Riddarsalen. Norges ambassadör ANNE K LUND invigningstalar, efter välkomstord av HANS WALLIN, ordförande i Föreningen Mälsåkers Framtid. ELSA SÖRBYE läser svenska och norska dikter från krigsåren.

Kl 10.30

”Svenskesuppe på Vega”. F.d. stortingsmannen och statsrådet BJARNE MØRK-EIDEM berättar om krigsår på sin barndomsö i Nordland. Denne lärare har bland ett stort antal förtroendeuppdrag varit ordförande i Föreningen Norden i Norge och ledamot av styrelsen för Voksenåsen.

Kl 11.15

”Svenskehus i Bodø”. KARL-EINAR ELLINGSEN, chef för Voksenåsen,

berättar om uppväxt vid Torgny Segerstedts Vei i denna stad i Nordland, som flygbombades hårt vid det tyska överfallet 1940. Voksenåsen, Norges nationalgåva till Sverige för hjälp under kriget, invigdes 1960.

Kl 12 – 13  LUNCH med svenskesuppe i ”Bertas Kafé”. Pris: 80 kr

Kl 13

”Norska pionjärer på Sahlgrenska”. ROLF SÖRBYE berättar om hur läkarutbildningen i Göteborg startade med norska medicinstudenter 1945.

Sörbye var underrättelseagent i Norge, flydde till Sverige 1943, blev sanitetsbefäl inom ”polistrupperna” och hade efter examen vid Sahl-grenska en lång läkargärning vid Universitetssjukhuset i Örebro.

Kl 13.45

”Förintelsen i seriegestalt”. Författaren/tecknaren MIKAEL HOLMBERG skildrar i sitt seriealbum ”26. November” hur fyra norska judar i åldern 12-19 år upplevde förföljelserna hösten 1942, som kulminerade med fångskeppet ”Donaus” avfärd från Oslo just denna dag.

Kl 14.45

Återbruk av norsk-svensk samtidshistoria 1940-45  i våra skolor.

Paneldebatt under ledning av ??

SEMINARIET avslutas med guidad gruppvisning av slottet under ledning av MONICA ALVARSSON.

ANMäLAN är obligatorisk och senast torsdag 9 september

per e-post svenskesuppe@bahnhof.se

Seminariet leds av Anders Johansson, som tar emot synpunkter och eventuella frågor via samma e-postadress eller tel 0709 – 360 355.

HJÄRTLIGT VÄLKOMMEN !