August Strindberg, 100-års jubileum

I samarbete med Norska Kyrkans Dameförening markeras det i Kronprinsesse Märthas Kirke, Stigbergsgatan 24, på Dameforeningens sammankomst

tisdagen den 6 november kl. 18.00. OBS TIDEN!

En afton om August Strindberg

Lyrik ur ”Dikterna om Strindberg”

Anna-Lisa Eriksson

Ett färgstarkt författarskap

Med Kurt Em. Eriksson

där vi även får möta flera norska kulturpersonligheter.

”Strindberg sammanfattar själv aftonen.

Musik på flygeln   Karl-Otto Hagen-Olsen

Traditionsenligt blir det fritt inträde, sedvanlig fin servering och lotteri.

Tag med vänner och bekanta till én som vi vet trevlig och fin kväll.

Svensk-norska föreningen och Dameföreningen önskar er alla hjärtligt välkommen

SNF fyller 70 år

Den Svensk-norska föreningen (SNF) bildades i Stockholm hösten 1942 av svenska politiker och kulturpersonligheter såsom en av flera solidaritetsmarkeringar gentemot det då ockuperade Norge.

Föreningen har därefter under 70 år på olika sätt i sin verksamhet arbetat för att stärka och främja relationerna och samarbetet mellan de svenska  och norska folken.

För att fira detta 70-års jubileum har föreningen  nöjet att inbjuda

till en norsk-svensk visafton samt mottagning med lätt buffé på

Nordiska Museet

onsdagen den 31 oktober 2012 kl 1900.

En av Norges främsta vissångare , Lars Klevstrand, kommer att tillsammans med de svenska musikerna Eva Bartholdsson och Greger Siljebo framföra smakstycken från den norska visskatten – med inslag av de också i Norge så omtyckta visorna av Taube och Bellman.

En presentation av artisterna finner ni nedan.

Föreningen är mycket tacksam för det stöd som ges till detta och många andra arrangemang av våra samarbetspartner Norges Ambassad, Svensk-norska samarbetsfonden och Voksenåsen.

Föreningen tackar också Museet för att välvilligt ha ställt de förnämliga lokalerna till förfogande för jubileet.

Anmälan – först till kvarn gäller – senast 20 oktober kan göras till mail:  gunvor.kellberg@posthem.se

eller på telefon till Håkon-Stein Korshavn 08-865858.

Avgiften  är för medlemmar 150 kr  och – i mån av plats- för icke-medlemmar 200 kr.

Program för jubileumsfirandet på Nordiska Museet den 31 oktober 2012

1905  Välkomstord i Samlingssalen av ordföranden för föreningens styrelse ambassadör Kjell  Anneling  följt av tal till jubilanten av Norges ambassadör i Sverige HE Anne Lund.

1915 Visafton

2015  Mottagning med lätt buffé i museets entréhall.

Under mottagningen tal till jubilanten av chefen för Voksenåsen Karl-Einar Ellingsen.

2200 Museet stänger och larmas

LARS KLEVSTRAND – Visesanger, gitarist og melodisnekker siden 1968, har markert seg som artisten med det brede repertoaret.

I det ligger mange års oppsamlet kunnskap om våre sentrale norske (med et sideblikk til svenske) visediktere og deres verk. Han har også gjennom et langt viseliv tolket søramerikanske og franske viser, i origninaltapping og i oversettelse. Dette manifisterer seg for publikum ved at han kan by på et utall tekster, melodier og akkorder nær sagt til enhver anledning. Han kjenner seg like nyttig på konsertscener, viseklubber, jubileer og i begravelser.

Der det ikke fantes musikk til en tekst, skrev han den selv, og har ved to anledninger utgitt album utelukkende med egne tonesettinger (Vinternatt 2001 og Nomadesongar 2004, Tylden & Co).Ellers er han en flittig arrangør, ikke minst for kor, og har samarbeidet med utallige opp igjennom årene.

Siden 1990 har han markert seg som en betydelig tolker av Evert Taubes viser, og er å finne i den årlige Taubeforestillingen i østfoldidyllen Engelsviken hver sommer.

Eva Bartholdsson, halländska och sångerska med sina musikaliska rötter i visan. Hon har frilansat sedan 70- talet och uppträtt på de flesta av de nordiska visscenerna, stora som små.

Eva har genom åren tilldelats ett antal utmärkelser. Bland dem kan Olrog- stipendiet, Hambe-stipendiet, samt SKAP-stipendium, i egenskap av textförfattare, nämnas.

Efter ett mångårigt samarbete med Alf Hambe räknas Eva som en av de främsta tolkarna av hans visor.

Greger Siljebo, västerbottning, violinist och mandolaspelare. Utbildad på musikhögskolan i Göteborg med examen 1992.

Med sin musikaliska bredd och öppenhet har han blivit en flitigt anlitad musiker i olika sammanhang och ingår bl.a. i den fasta ensemblen runt Hans Kennemark, vid framförande av folkmusikmässan

”I välsignan och fröjd” m.m.

2011 tilldelades Greger SKAP-stipendium, i egenskap av låtskrivare och kompositör. Greger anses av många tillhöra toppskiktet bland landets folkmusiker och äger sedan 1985 rätten att titulera sig Riksspelman.

Utflykt till Biskops Arnö lördagen den 27 oktober 2012

Förra året i maj besökte Svensk-norska föreningen Nordens Folkhögskola Biskops Arnö.

Det blev en stor upplevelse.

Håkan Tegnestål, en av lärarna vid Folkhögskolan var vår guide, och höll en bejublad

föreläsning under två timmar om: ”Medeltida svensk-norska kontakter i Erikskrönikan.

En lättsam dos språkhistoria och kulturhistoria med en politisk överblick”.

Det var mycket intressant och givande, ja det var faktiskt flera som frågade om vi inte kunde engagera honom igen.

Nu blir det av. Vi reser dit lördagen den 27 oktober. Vi får lyssna till samma föreläsare, Håkan Tegnestål. Temat den här gången bygger på det föregående, med titeln:

”Svensk-norskt litterärt utbyte från medeltiden”.

Kostnaden för resa med abonnerad buss, föreläsning, kaffe 2 ggr och lunch är högt subventionerad till SEK 400:- per person.

PROGRAMMET BLIR:

08.15                    Avresa från Stockholm Central, Klarabergsviadukten.

09.30                    Förmiddagskaffe

10.00                    Föreläsning, första del

12.00                    Lunch

13.00                    Föreläsning, andra del

15.00                    Eftermiddagskaffe

15.30                    Återresa till Stockholm

Det är ett begränsat antal platser, så först till kvarn gäller. Anmäl er innan den 15 oktober

på telefon 08-86 58 58 eller 070-510 42 36. Mail:  hskorshavn@comhem.se

Arrangemanget sker i samarbete med Det Norske Samfund och Norska kyrkans Dameförening.