OPERARESA TILL GÖTEBORG den 2-4 maj 2013

Föreningen planerar en Operaresa till Göteborg med Blå Tåget, Rossinis opera BARBERAREN I SEVILLA, besök i Norges Hus. Detaljerat program kommer senare.

OPERARESA TILL GÖTEBORG 2-4 maj

Det är fortsatt några platser kvar på vår resa till Göteborg. Vi reser med Sveriges svar på Orientexpressen, BLÅ TÅGET, i 1.a klass. Middagen (valfri) sker i restaurantvagn med vita dukar på borden. Vi bor på Clarion Post Hotel (tillhörande Petter Stordalens hotelkjedja) i två nätter, frukost inkluderad. Fredagen hälsar vi på i Norges Hus, som ligger i den tidigare norska sjömannskirken. Där får vi omvisning och lunch, samt träffar vår systerförening Dovre. Operan Barberaren i Sevilla står på programmet denna kväll. Lördagen är till fri disposition, om man inte vill vara med på någon gemensam utflykt eller museibesök. För de som åker tåget hem till Stockholm, går detta kl 16.00.

Pris för operabiljett + 2 nätter på hotell inkl frukost i dubbelrum, resa med Blå Tåget + regionaltågresa hem, ca kr 3000/person i dubbelrum. Enkelrumstillägg 500 kr /natt.

Tar du dig hem på egen hand blir det några hundralappar billigare. Måltider i Göteborg tillkommer.

Är du intresserad av att vara med så kontakta Inger Mörtstedt snarast, dock senast den 4 mars, antigen via mail inger.mortstedt@swipnet.se  eller tel 08-411 85 60.

VAD KAN NOBELS FREDSPRIS UTRÄTTA?

Tisdagen den 12 februari kl 19.00 kommer Geir Lundestad– till föreningens första sammankomst 2013, i Kronprinsesse Märthas Kirke -för att berätta om  Fredspriset.

Vi ser fram emot ett spännande möte.

Musik, servering.                 Entré kr 50:-

Varmt välkomna

Geir Lundestad är en norsk historiker verksam som professor vid Universitetet i Oslo och direktör vid Norska Nobelinstitutet, tillika sekreterare för Norska Nobelkommittén.

Lundestads forskningsområde är nutidshistoria med tyngdpunkt på USA:s förhållande till Västeuropa under kalla kriget.

Lundestad blev 1976 doktor i historia vid Universitetet i Tromsö. Han är för närvarande professor  vid Institutt for arkeologi, konservering och historiske studier vid Universitetet i Oslo. Han har skrivit böcker, bl.a. Öst, väst, nord, syd : huvuddrag i internationell politik efter 1945.  Hans böcker är även översatt till engelska.

Anmälan kan ske till Inger telefon 08- 411 85 60, e-mail inger.mortstedt@swipnet.se eller till Håkon-Stein telefon 08-86 58 58 e-mail hskorshavn@comhem.se

Kom og se Kon-tiki nominert til Oscarprisen i år!

Mandag 25. februar viser Sjømannskirken og Det Norske Samfund i samarbeid den norske spillefilmen ”Kon-tiki” i Kronprinsesse Märthas Kirke.
Filmen om Thor Heyerdahls fantastiske tur over Stillehavet på en balsaflåte ble så god at den iår er nominert til Oscar-prisen som beste utenlandske film.
Før filmen serveres det fiskesuppe fra 17.30. Selve visningen starter 18.30.
For den som har behov for å lufte sin inntrykk etterpå, blir det servert kaffe og kaker.

Og du betaler ikke mer en 75 kroner for hele herligheten.

Anmälan senast den 24 februari 2013 till telefon 08-4118560

KOM SOM TV-PUBLIK TILL PENGARNA PÅ BORDET!

Nu ska Norge spela in ännu en säsong av den världsberömda succén Pengarna på bordet.

Det är en gameshow där det finns möjlighet att vinna hela 2 miljoner kronor.

Du och familj samt vänner är hjärtligt välkomna att uppleva programmet på plats i studio.

Få ett säsongkort till Gröna Lund för varje inspelning du kommer på, det är 10 inspelningar.

Studion ligger i Spånga.  Datum och tider:

6 februari kl 14.30 och 18.00, 7 februari kl 14.30 och 18.00, 8 februari kl 14.30 och 18.00,

11 februari kl 14.30 och 18.00, 12 februari kl 14.30 och 18.00, 13 februari kl 14.30 och 18.00, 14 februari kl 14.30 och 18.00 och 15 februari kl 14.30 och 18.00.

Publiken står upp under inspelningen som pågår ca 1,5 timme.

Det går att sitta ner i kortare pauser. Åldersgräns är 15 år.

Maila namn, telefonnummer, datum och tid samt antal biljetter till: ppbnorge@endemol.com