Svenska och norska låtar

onsdagen den 13 mar 12:10 (obs tiden)
Ersta kyrka, Erstagatan 1

Karoline Wallace – sång, Jonas Grumstedt – kontrabas

ÅRSMÖTET 2013

Vi påminner om att föreningens årsmöte hålles torsdagen den 7 mars kl. 18.00, OBS TIDEN !, i Kronprinsesse Märthas Kirke,Stigbergsgatan 24.

Den norske läkaren, fjällvandraren, författaren Knut B. Lykken kommer och talar om:

”Världens bästa grannar – i krig och fred”.

Ett föredrag med mycket bilder, sång och mycket annat.

Knut B. Lykken föddes i Oslo strax före kriget med släkten på farssidan i Valdres , porten till Jotunheimen. Naturen och fjällen kom därför att spela en viktig roll i hans liv. Som barnläkare i öppen vård i Väst-Värmland genom 40 år kom han till att engagera sig i Friluftsfrämjandet och började i 1978 att ta med värmlänningar till norska fjällen. Från början var det för att visa svenskarna Norges fantastiska fjällvärld, men efterhand lades mer och mer av norsk kultur in i turene. Nu har mera än 3200 värmlänningar varit med över gränsen… Genom tankar och ideer som kom upp under turene blev det efterhand till en bok: ”Turglede med konger og kunstnere”.

Den förra norska ambassadören i Stockholm, Odd Fosseidbråten säger i sitt förord i boken: ”Kjære venner. I boken Turglede med konger og kunstnere av Knut B. Lykken får vi stifte nærmere bekjentskap med en viktig orsak til unionsbruddet: den økte norske selvfølelsen og nasjonalbevisstheten som vokste fram under unionstiden med Sverige. Denne bevisstheten hadde blant annet sitt utspring i den unike naturgleden som nordmenn framelsket på 1800-tallet og som Lykken så sjarmerende beskriver i sin bok.”

I 2007 blev Knut B. Lykken tilldelad St. Olavsmedaljen av kung Harald för att ”han gjennom lang tid har brakt kunnskap og kjærlighet om norsk natur og norsk kultur til Sverige.”

Dagordning kommer i nästa utskick.

ETT DOCKHEM

Se Henrik Ibsen´s ETT DOCKHEM på Stockholms stadsteater.

Premiär 23 februari

Regi: Ragnar Lyth.

På cenen: Annika Hallin, Sven Ahlström. Gerhard Hoberstorfer, Anja Lundqvist, Niklas Hjulström, Lena-Pia Bernhardsson & Eva Rexed

3 barnstatister

FREDRIK SKAVLAN

Den populära talkshowkungen Fredrik Skavlan är i gång med sin 9:e säsong, och vi har möjlighet att vara publik på en rad inspelningar

SKAVLAN fortsätter med inspelningar av sina program i mars och 2 torsdagar i april.

De aktuella torsdagarna är den 7, 14, 21 mars samt den 4 och 11 april. En av torsdagarna i mars kan bli i London. Om det blir så, får ni reda på det i god tid, och vi kan boka om era biljetter. Om det inte går, så kommer Skavlan tillbaks till hösten.

Anmäl er till Inger Mörtstedt, inger.mortstedt@swipnet.se eller tel 08- 411 85 60.

Alla torsdagar från den 7 mars t.o.m den 11 april, kl 15.45 i TV-huset på Gärdet,

Oxenstiernsgatan 34.

Anmälan till Inger Mörtstedt: inger.mortstedt@swipnet.se  eller

Tel 08-411 85 60 (OBS! 30.1-4.2 tel 070-44 00 787)

OBS Kom ihåg att avanmäla dig om du får förhinder!

EDVARD MUNCH

är aktuell på Thielska Galleriet, och den 27 mars kl. 18.00 är

Svensk-norska föreningens medlemmar välkomna till en guidad visning.

Entréavgift kr 100:-, för pensionärer kr 80:-. Därefter kan vi dricka kaffe i muséets servering

efter egen önskan.  Antal platser till visningen är begränsad.

Till visningen är medlemmar i Det Norske Samfund välkommen i mån av plats.

Anmäl intresse omgående till Håkon-Stein Korshavn, tel 08-86 58 58 eller mail:

hskorshavn@comhem.se