Norden återupptäcker Tyskland

Den 22 april kl. 14.00 i Kronprinsesse Märthas Kirke

Thorvald Stoltenberg, tidigare norsk utrikes- och försvarsminister : ” Nordiskt samarbete i utrikes- och säkerhetspolitiken.”

Mats Hellström, f.d. ambassadör i Tyskland: Presentation av boken – Norden upptäcker Tyskland – nya perspektiv på gamla relationer.

Eftermiddagen inleds av Mats Lundborg, rektor Biskops Arnö.

Gratis inträde, men gärna anmälan till  epost sofie.trosell@nordicwelfare.org

VÅRKONSERT

i Kronprinsesse Märthas Kirke tisdagen den 22 april 2014 kl 19.00

PROGRAM:

Traditionella vårsånger från operans värld.

Bla. Landkjenning av Edvard Grieg och Alf Pröysen i ord och ton m.m.

Medverkande:

KFUMs manskör i Stockholm

Dirigent och pianist, Mathias Kjellgren

Magnus Billström, baryton

Läser och sjunger Pröysen:

Hogne Moe, ledare för Pröysenhuset, Ringsaker.

Oddveig Seljeset Törud, ansvarlig ledare för Pröysenfestivalen

Servering                                                                                                                  Entré  80 kr

Anmälan önskas till H-S Korshavn tel. 08-865858 eller 070-510 4236, e-mail: hskorshavn@gmail.com

eller Inger Mörtstedt tel. 08-411 8560, e-mail: inger.mortstedt@swipnet.se

senast 21 april

Alla är hjärtligen välkommen

Konsert i Slottskyrkan – Requiem for kong Carl Johan av F.A. Reissiger

Med anledning av Sveriges 200-åriga fred och firandet i Stockholm av den Norska grundlagen av 1814, framförs i Slottskyrkan måndagen den 5 maj kl 18.00 det historiska verket ”Requiem for kong Carl Johan” i närvaro av Kungaparet, Kronprinsessparet och Norges Kronprins Haakon.

Verket skrevs 1844 av kompositören F.A. Reissiger (1809-1883), till minne av kung Karl XIV Johan som avled samma år. Verket framförs nu för första gången i Stockholm av den norska Oratoriekoret Cæciliaforeningenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster tillsammans med solisterna hovsångerskan Elin Rombo, hovsångerskan Ingrid Tobiasson, Carl-Unander-Scharin och Nils Gustén samt medlemmar ur Kungl. Hovkapellet under ledning av dirigent Steffen Kammler. Biljetter från 250 kr./pers

Klicka här för att köpa biljetter.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Konserten arrangeras av föreningen Bernadotte-Musei Vänner och  Norska Ambassaden i Stockholm

Svensk – norsk solidaritet i krigens kulisser – et samtidshistorisk arv verdt å verne om? –

Voksenåsen 7. mai 2014

For generasjonene etter 2. verdenskrigens veteraner er det på høy tid å stille seg dette spørsmål. Det gjelder levende historie, som er på vei å forsvinne. Det handler om ”polititropper,” grenseloser, kurerer, agenter, sabotører etc med ulike koblinger til Sverige.

Det er fortellinger om kjærlighet – og vennskapsbånd, som ofte ble knyttet i det skjulte, som nå risikerer å gå i glemmeboken. Det er spørsmål om solidaritet som er relevant i dag.

Seminaret er en hyllest til krigsveteranene, spesielt til Veteranforeningen Polititroppene i Sverige/Norge 1943-1945 og lagt opp i samarbeid mellom forfatter Anders Johansson, Forum Mälsåker, Norsk – Svensk Forening Oslo, Sveriges Ambassad, Oslo, Svensk – norska samarbetsfonden Stockholm og Voksenåsen

Mer information finns att hämta på Voksenåsens hemsida www.voksenaasen.no och hos www.norsksvenskforening.mamutweb.com