Inbjudan till Stortingets grundlagsjubileum i Sveriges riksdag

Dag: Tisdag 21 oktober 2014.  Tid: Kl. 13.00–15.30.

Lokal Andrakammarsalen , Östra huset, Riksdagen

12.15 Kaffe serveras i trapphallen

13.00 Välkommen: Riksdagens talman (TBC)

13.10 Stortingets grundlagsjubileum, Olemic Thommessen, Stortingspresident

13.35 Grundlagsjubiléet sett med danska ögon, Mogens Lykketoft, Folketingets formand

13.50 Händelserna som ledde till unionen mellan Sverige och Norge, Herman Lindqvist, författare

14.15 Debatt ledd av Brynjulf Handgaard, journalist, NRK: 200-år sedan 1814, – vart går vi nu ? – vore en ny union möjlig?

Inledning av Lars Engqvist, styrelseordförande i Svensk-Norska Samarbetsfonden, som presenterar en ny skrift om svensk-norskt samarbete

Riksdagens talman (TBC) Olemic Thommessen, Stortingspresident

Mogens Lykketoft, Folketingets formand

Björn Rosengren, Ordförande i Norsk-Svenska Handelskammaren, f.d. näringsminister

Vibeke Hammer Madsen, adm.dir., Virke

Eva Eriksson, Styrelseordförande, Voksenåsen

Kai Eide, Ambassadör, Norges ambassad

15.25 Avslutning Eva Eriksson, Styrelseordförande, Voksenåsen

Stortinget firar i år 200-årsjubileet av den norska grundlagen (Grunnlovsjubileet). I Norge innebär firandet hundratals stora och små arrangemang runt om i landet under hela året. Både Sverige och Danmark var ju i högsta grad berörda av händelserna 1814 som ledde till att unionen med Danmark-Norge upplöstes och ersattes med unionen Sverige-Norge under dramatiska omständigheter med bl.a. ett kortvarigt krig. Norge antog sin grundlag den 17 maj men efter krigshandlingar i juni–augusti kungjorde Stortinget den 21 oktober att man accepterade unionen med Sverige på vissa villkor. Den 21 oktober skulle annars vapenvilan utlöpa och det är med andra ord på dagen 200 år sedan Sverige senast var i krig! Efter förhandlingar, som ledde till att grundlagen reviderades på några punkter, valdes kung Carl XIII till kung även i Norge den 4 november då också grundlagen med de nya formuleringarna underskrevs av bägge parter.

Samarbetspartners: Norges ambassad, Svensk-norska samarbetsfonden, Svensk-norska föreningen, Det Norske Samfund och Dansk Forening.

OBS! Svensk-norska föreningen har fått 50 platser till detta arrangemang, därför ger vi dig som medlem av vår förening möjlighet att få vara med.

P. g.a . begränsat antal platser, måste vi säga ”först till kvarn”, och anmälan måste ske senast den 10 oktober 2014 till H-S Korshavn, telefon 08-86 58 58, e-mail: hskorshavn@gmail.com. När 50 platser är nått, gör vi en väntelista.

Det kostar kr 100:- att få vara med – en avgift som skall betalas till vårt postgiro nr 48 48-8 när du fått besked om att du fått plats.

Hjärtligt välkommen till att vara med när SVERIGES RIKSDAG skall fira att Norges Grunnlov är 200 år.

SKAVLAN

Höstens säsong är  igång och vi har åter fått möjligheten att vara publik på torsdagsinspelningarna.
En del inspelningar sker i London, varför det är färre inspelningar i Stockholm.
Aktuella datum är:
September : 18*  torsdag,  24 Obs onsdag. Samling kl 14.30, slut senast kl 17.00.
Oktober: 2, 16, 23, November:   27 , December:  4.

Du som vill vara med skall vara i TV-husets reception kl 17.00 (obs ny tid denna säsong)
Oxenstiernas gata 34 på Gärdet. Inspelningarna håller på till max kl 20.00.

Anmälan till Inger Mörtstedt inger.mortstedt@swipnet.se  Obs! Telefon fom den 22-9:
08-411 85 60.
* Till inspelningen den 18 september anmälan även till Tove Jensen tovecjensen@gmail.com  mobil 070-6800 268.

Kom ihåg att avanmäla dig om du får förhinder!